Programma Ondernemers Bootcamp

https://haagsondernemershuis.nl/wp-content/uploads/2018/08/bootcamp800x300-800x300.jpg


Module 1 – Heb ik ondernemers DNA
Ondernemen is topsport. In allerlei opzichten wordt er veel van je gevraagd en verwacht. Niet voor niets vallen veel ondernemers uit. 30% binnen 3 jaar en de helft van alle ondernemer is na 5 jaar weer gestopt. Het is dus goed je af te vragen hoe geschikt jij bent voor het ondernemerschap en hoe jij er voor kan zorgen  jouw kansen op succes zo groot mogelijk te maken.

Inzicht in je eigen kwaliteiten, vaardigheden en karaktereigenschappen is daarbij natuurlijk essentieel. Daarnaast wil je zorgen voor balans in je gezins- en je sociale leven, je gezondheid en een mate van geluk. Vanzelfsprekend verschillen deze doelen en behoeften per individu en het is de kunst om jouw bedrijf overeenkomstig deze wensen en doelen in te richten en te organiseren. Tijdens dit bootcamp helpen we jou daarbij met praktische technieken en tips waaronder de persoonlijke SWOT. Ook komen in deze module zaken aan de orde als “wanneer kan ik beter iets uitbesteden”, “hoe zit het dan met mijn partner/gezin” en “investeren in jezelf of in anderen”.

Voor wie is deze module bestemd?
Deze module is bedoeld voor zowel startende ondernemers als voor gevestigde bedrijven die hun onderneming zo goed mogelijk willen laten aansluiten op hun gezins- en sociaal leven.

Niveau:

  • minimaal een voltooide basisschool opleiding
  • een redelijke beheersing van de Nederlandse taal (voor deelnemers die Nederlands als tweede taal spreken is niveau NT2 wenselijk)

Module 2 – Marketing & Communicatie
Naast de voorbereidingen en de praktische organisatie van jouw onderneming is het zaak jouw product of dienst aan de man/de vrouw te brengen. Je zoekt klanten die jouw product of dienst afnemen.  Dat noemen we simpel gezegd ‘marketing’. Er zijn veel manieren (marketing instrumenten) om dat te doen. Van de 4,5,6,7 of zelfs 8 P’s heb je misschien al eens gehoord, of van het begrip positionering of van een  Unique Selling Point en de marketing mix. Maar,  wat weet je er eigenlijk echt van. Pas je het wel goed toe? En hoe vaardig ben je met het opzetten van een marketing strategie?

Tijdens deze module geven we je een spoedcursus marketing en krijg je tips en tricks die je direct in jouw eigen bedrijf kan gaan toepassen. Dat doen we aan de hand van jouw eigen concrete vragen en die van andere aanwezige ondernemers.

Voor wie is deze module bestemd?
Deze module is bedoeld voor zowel startende ondernemers als voor gevestigde bedrijven die met hun marketing strategie aan de slag willen.

Niveau:

  • minimaal een voltooide basisschool opleiding
  • een redelijke beheersing van de Nederlandse taal (voor deelnemers die Nederlands als tweede taal spreken is niveau NT2 wenselijk)

Module 3 – Financiën en Juridische aspecten
Money makes the world go round en Time is money zijn veelgehoorde uitdrukkingen, die –zeker voor ondernemers – van toepassing zijn. Natuurlijk gaat ondernemen over veel meer, maar wat jij er persoonlijk ook van mag vinden, geld is het belangrijkste criterium waarmee zakelijk succes of mislukking wordt gemeten en beoordeeld.  Daar kan geen ondernemer om heen. Of het nu gaat om een ondernemingsplan, een kredietaanvraag, een investeringsanalyse, jouw CPI’s, vaste kosten, directe kosten, de netto en brutomarge, de cash flow, kennis en inzicht in het financiële reilen en zeilen van je bedrijf zijn essentieel.  Bovendien helpt het je om continu sde vinger aan de pols te houden om bij te sturen of in te grijpen als het nodig is.

Deze module geeft je een ‘boost’ op het gebied van financieel inzicht en management. Je krijgt uitleg over de betekenis van belangrijke begrippen en we leren je hoe je daar gebruik van kan maken bij het dagelijks runnen en verbeteren van jouw bedrijfsvoering.

Voor wie is deze module bestemd?
Deze module is bedoeld voor zowel startende ondernemers als voor gevestigde bedrijven die met hun marketing strategie aan de slag willen.

Niveau:

  • minimaal een voltooide basisschool opleiding
  • een redelijke beheersing van de Nederlandse taal (voor deelnemers die Nederlands als tweede taal spreken is niveau NT2 wenselijk)

Module 4 – Exploitatie & Organisatie
Je wil voor jouw onderneming niet alleen je marketing en je financiële zaken goed geregeld hebben. De zaak moet ook soepel draaien. Je kan daarbij denken aan het tijdig inkopen van onderdelen of van nieuwe collecties, het werven van personeel, het opvragen van offertes, het aanvragen van vergunningen, etc. Veel ondernemers doen dat op de ‘automatische piloot’ met alle risico’s van dien.

Toch zijn er handige tools en manieren om die planning en organisatie van jouw onderneming te verbeteren, waardoor zaken soms efficiënter en goedkoper kunnen. Ook kun je zo inzicht krijgen in het goed regelen en inplannen van die zaken die echt kritisch zijn in jouw bedrijfsproces. En daar kan dan weer jouw organisatie op afstemmen, bijvoorbeeld  qua personeelsplanning, inkoop- en aflevermomenten en betalingstermijnen. Wil jij een efficiencyslag maken dan is deze module iets voor jou.

Voor wie is deze module bestemd?
Deze module is bedoeld voor zowel startende ondernemers als voor gevestigde bedrijven die met hun marketing strategie aan de slag willen.

Niveau:

  • minimaal een voltooide basisschool opleiding
  • een redelijke beheersing van de Nederlandse taal (voor deelnemers die Nederlands als tweede taal spreken is niveau NT2 wenselijk)

Module 5 – Klant, markt, onderscheidend vermogen
Het vinden van nieuwe klanten is voor de meeste ondernemers continu een van de belangrijkste opgaven/zorgen.  In ons bootcamp kan een module daarover dan ook niet ontbreken, Deze module zoomt waar jij jou klanten kan vinden en hoe je zo aan je kan binden. Dat begint met het bepalen van de ‘vijver’ waarin je aan het ‘vissen’ (de doelgroep) bent en wat nodig hebt om vissen aan de haak te slaan. We kijken daarbij verder naar het bepalen van de behoefte van jouw potentiële klanten en naar het belang van hoe jij je onderscheidt van de concurrentie.

Je krijgt praktische tips over marktonderzoek, het vervullen van behoeften en het gebruik van (sociale) media en gratis publiciteit om dat te bereiken.

Voor wie is deze module bestemd?
Deze module is bedoeld voor ondernemers die meer klanten willen vinden.

Niveau:

  • minimaal een voltooide basisschool opleiding
  • een redelijke beheersing van de Nederlandse taal (voor deelnemers die Nederlands als tweede taal spreken is niveau NT2 wenselijk)